Facebook

Linoryt

Datum: 4.10.2015

V roce 1860 vynalezl angličan Wolton Frederik linoleum, jako levnou krytinu. Umělci velmi rychle poznali, že linoleum je lehce zpracovatelný materiál na vnitřní ilustrace, umělecké plakáty a další grafickou tvorbu.

Linoryt se stal alternativou podstatně nákladnějšího a obtížněji zhotovitelného dřevorytu.

Materiál a nářadí                                                                                                                                                                                                                           

Linoleum - pracujeme nejčastěji s linoleem o tlouštce 3 - 3,5 mm. Přednost dáváme světlejším odstínům a hladkému povrchu. V prodeji je bud linoleum klasické nebo soft, které má gumovější charakter.

Nářadí na rytí - v prodeji je možno zakoupit soupravu rydel ( značka Abig - velmi oblíbená ) a nebo jednotlivá rydla, která se od sebe liší tvarem a také upevněním uložení nože.

Druhy rydel

Trojhranné rydlo ve tvaru V - používá se k rytí prvních , hlavních linií a k vypracování detailů.

Žlábkové rydlo ve tvaru U - používá se na vytvoření širších linií a k vyjmutí menších ploch

Úzké rydlo šířky 1,5-3mm - používá se zásadně k vyjmutí ploch

Široké rydlo šířky 4mm - jedná se o nejširší nářadí a používá se na vyjmutí ploch a to většinou pozadí motivu

Konturovací nůž - má rovné ostří a používá se ke zhotovení řezných linií

Podložka - slouží k nanesení tiskařské barvy na barvicí váleček - měla by být hladká např. z umělé hmoty, dřevotřísky s hladkým povrchem, ze skla apod.

Válečky - váleček k naválení barvy se skládá z kovového držáku s rukojetí a samotný váleček je zhotoven z hliníkového jádra , dřeva nebo z umělé hmoty a je potažen umělou nebo přírodní gumou s hladkým povrchem. Většinou je opatřen podpěrami, aby při nanesení barvy neležel na pracovní desce. Přítlačný váleček - je totožný jako váleček na nanášení barvy, jen není opatřen podpěrami.

Tiskařská barva - vodou ředitelná tiskařská barva - jak už název napovídá, jde o barvu na vodní bázi a používá se nejvíce. Prodává se v tubách nebo ve větším balení v lahvích. Výhodou vodou ředitelné barvy je, že je vhodná na menší formáty, dá se dobře smazat, schne přibližně 5 minut a lze ji snadno ředit vodou, pokud je moc hustá. Její nevýhodou je, že víc než po 5 tiscích může zaplnit tenké linie, je nutné desku vysušit a barvu nanést znovu.

Barva tiskařská na olejové bázi - používá se na tisk linorytu větších rozměrů, její výhodou je, že má správnou konzistenci a vyplní tenké čáry, je sytější než vodou ředitelné barvy. Schne do tuha a nedá se smazat. Do tvrda zasychá po 24 hodinách. Nářadí a deska se musí vymývat a čistit terpentýnem a špatně se odstranuje z oděvů.

Papíry - hedvábný papír - je tenký, poloprůhledný, vyrábí se v mnoha barvách, cenově dostupný, vhodný pro ruční tisk a práci s dětmi.

          - balicí papír - světle hnědý, pevný papír, hodí se k výrobě dárkového papíru, cenově výhodný.

          - rýžový papír - nazývá se čínský nebo japonský, hodí se pro ruční tisk.

Musíme mít na mysli, že všechny papíry určené na tisk by měly mít hladký povrch, aby na nich i ty nejmenší detaily dobře vynikaly. Tisk linorytu se dá aplikovat i na bavlněnou látku nebo hedvábí. Barvu používáme na olejové bázi a nebo přímo na textil a fixujeme žehlením.

Postup : V první řadě si pořádně promyslíme motiv a vypracujeme návrh. Návrh přeneseme pomocí pauzovacího papíru ( zrcadlový přenos ) nebo permanentního fixu ( nesmaže se ) kopírovacího papíru .....na lino.

Začneme vyřezávat hlavní linie a dbáme na to, aby řez byl veden vždy směrem od těla, aby nedošlo ke zranění. Když jsme s prací spokojeni, naneseme tiskařskou barvu. Barvu vymáčkneme na nanášecí hladkou podložku a stěrkou, nebo špachtlí barvu rozprostřeme na plochu, válečkem rozválíme, do té doby dokud není jeho povrch dokonale pokryt tiskařskou barvou ( barvy by nemělo být příliš )

Barvicím válečkem začneme přejíždět po linorytu, dokud celý obrazec není pokryt barvou. Papír, na který bude určen tisk opatrně přiložíme a lehce přitlačíme rukou, jen aby papír nesklouzl - přiložíme ještě jeden krycí papír, aby se nám tisk nezašpinil a přítlačným válečkem pečlivě papír přejíždíme, aby tisk byl dokonalý. Se zdviháním papíru začneme opatrně v rohu a postupně ho sejmeme z linolea.

Tisk opakujeme kolikrát chceme. Technika linorytu skýtá nepřeberné možnosti kreativní tvorby, můžeme ho použít jak na různé podklady, materiály, ale i vytvářet v širokých, barevných škálách.                                                                                                                                                                                                            Vše záleží na Vaší kreativní fantazii.