Facebook

Novinky

13.10.2016
Dekorační věnce

Věnce odjakživa lákaly a fascinovaly. Univerzální tvar věnce - kruh bez začátku bez konce, pojednává o nekonečných možnostech zdobení. Věnce lze uplatnit pro mnoho příležitostí po celý rok a je jen na Vaší fantazii, jak ho vyzdobíte a jaké materiály zvolíte.

Základem je korpus, v dnešní době se většinou používá polystyrénový nebo slaměný. Aby věnec vypadal co nejpřirozeněji ovineme základ např. : sisalem, stuhou, krepovým papírem, lýkem, floristickou páskou, provázkem nebo na něj připevníme přírodní materiál jako jsou větvičky, květiny apod. V tomto případě úžasným pomocníkem jsou floristické háčky, ve tvaru písmene V

9.5.2016
Pastel

Pastel je jedinečná technika umožňující obojí, malbu i kresbu. Pastely taktéž umožňují malíři přímý kontakt s médiem. Dělí na suché a olejovové pastely. Olejové pastely mají krásné jasné a zářivé barvy, které se míchají přímo na papíře, a to překrýváním nebo roztíráním. Jelikož míchání odstínů mimo papír není možné, doporučuje se koupit si rozšířenou řadu. Na rozdíl od suchých pastelů jsou lépe přilnavé k povrchu. Fixace není nutná. Lze je pořídit v různě početných sadách.

Jak si vybrat papír ?

Pro tuto techniku je určen papír s hrubší strukturou. Díky této struktuře pastel lépe přilne k papíru a také nám pomáhá  při malování dosáhnout různých efektů ( např.sněžení ). Ve většině případů se volí barevný papír, proto je důležité, mít představu co chcete nakreslit či namalovat a podle toho zvolit vhodný odstín papíru Canson. Myslete na to, že papír bude prosvítat.  

Základní techniky s olejovými pastely

1. Kreslení koncem pastelu : Pastelem kreslíme stejně, jako s tužkou. Chcete-li, můžete si jej seříznout do špičky. Šířku linky a sytost barvy ovlivníte tlakem na pastel.

2. Kreslení hranou pastelu : U této techniky je lepší použít menší ( nalámané ) kousky pastelu. Pastel položte na papír a celou boční hranou pastelu po něm přejíždějte. Sytost opět závisí na tlaku, který na pastel vyvíjíte, nebo na to, kolikrát přes papír přejedete.

3. Stínování : Dojem prostoru, světla a stínu se dá dosáhnout pomocí tenkých tahů pastelem, méně či více nahustěných na sobě.

4. Míchání barev : Míchání barev docílíte více způsoby, a to šrafováním jedné barvy přes druhou, nebo nanesením dvou barev vedle sebe a pomocí papírové těrky rozetřením jedné barvy do druhé. 

5. Stupňování - gradace : Od nejslabšího tlaku na pastel k silnějšímu a nejsilnějšímu docílíme od průhledné vrstvy barev až k úplně syté neprůhledné. Gradace dosáhneme také pomocí roztírání nanesené barvy těrkou nebo prsty.

6. Tečkování : U této techniky se používá okraj ( roh,špička ) pastelu. Tečkování se provádí jemnými, četnými údery pastelu na papír.

7. Kreslení přes šablonu : Z papíru si vytvořte šablonu ( jednoduchý vzor ), přiložte na papír a vyplňte barvou. Po odstranění šablony vznikne jasný a ostrý obrázek. Dalším způsobem použití šablony je, nanést pastel jen na okraj šablony a prstem rozetřít ve směru dovnitř obrázku, nebo naopak ven.

1.5.2016
Barvení textilu a hedvábí

Barvy na textil - jsou převážně určené pro malování a dekoraci textilu z přírodního vlákna ( bavlna, len apod.) nebo textilu z umělého vlákna. Barvy jsou vhodné pro malování štětcem, pro tisk a razítkování. Pokud chcete malovat tmavý podklad, doporučujeme motiv podmalovat bílou barvou nebo použít barvy krycí na tmavý textil. Před nanášením barev je třeba nové textilie vyprat. Zabrání se tím zmenšení a znehodnocení textilu a barev v důsledku pozdějšího praní.

Fixy na textil - jsou převážně určené pro malování a dekoraci textilu z přírodního nebo umělého vlákna. Snadno s nimi namalujete jak tenké kontury, tak i vybarvíte plochy. Fixy jsou vhodné na světlý textil, tmavý textil doporučujeme nejdříve podmalovat světlým odstínem barvy na textil.

Barvy na hedvábí - jsou vhodné pro malování a dekoraci všech druhů hedvábí a jemné tkaniny. Doporučujeme si hedvábí před barvením napnout do dřevěného rámu. Pro obkreslení motivu použijte kontury, které proniknou látkou a tím zabrání barvám v jejich rozpíjení. Po dokončení nechte kontury zaschnout minimálně 30 minut. Barvy se při nanášení rozpíjí, doporučujeme vybarvovat vyznačená místa od středu k okrajům a vždy s použitím malého množství barvy najednou. Stínování provedete postupným nanášením rozdílných barevných odstínů ještě před jejich zaschnutím, nebo odsátím barev vatou.

19.2.2016
Velikonoční tvoření a inspirace

Velikonoce jsou svátky jara .........                                                                                                                                                                                                    Předkládáme Vám pár nápádů a inspirací jak rychle, snadno a levně oživit a jarem provonět Váš dům nebo byt.

Velikonoční svíčky z vosku                                                                                                                                                                                                                - vyfouklé vejce                                                                                                                                                                                                                               - palmový vosk                                                                                                                                                                                                                              - knot                                                                                                                                                                                                                                           - drátek                                                                                                                                                                                                                                         - nůžky                                                                                                                                                                                                                                           - plastelína

Ve vodní lázni rozpustíme vosk - připravíme si vyfouklá vejce  a pomocí drátku protáhneme knot skrze vejce. Na spodní straně utěsníme otvor s knotem plastelínou, lze i použít lepicí pásku pro domácnost. Vejce uložíme do plata. Roztavený vosk nalijeme do skořápky. Po ochlazení se mírně zmenší jeho objem, proto ještě dolíváme. Upravíme umístění knotu. Po vytvrdnutí vosku ( několik hodin ) jemně vejce oloupeme - dbáme na opatrnost, abychom nepoškodili tvar svíčky. Omyjeme svíčku a zastřihneme knot. Velikonoční svíčka ve tvaru vejce je hotova. Dle své fantazie dozdobíme taftovou stuhou nebo dekoračními samolepkami na svíčky.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

   Jak ozdobit velikonoční vajíčka mramorovací technikou

Potřebujeme : vyfouknutá vejce, špejlemramorovací barvu ( tip : Happy Easter 4x15 ml kompletní sada ), plastelína, vhodná nádoba

Příprava : Hned na úvod je třeba říct, že mramorovací barvy jdou velmi špatně umýt - z čehokoli, proto pracovní plochu zakryjte nějakým starým ubrusem, natáhněte rukavice.Pozornost věnujte i výběru vhodné nádoby, tu už totiž s největší pravděpodobností neumyjete, barvy ulpívají na stěnách.

Skrz vyfouklé vajíčko prostrčte špejli a na obou koncích zajistěte malým kouskem plastelíny.

Mramorovací lázeň

Velikost nádoby volte tak, aby se do ní vajíčko dalo ponořit a hladina byla zároveň o trochu větší než povrch mramorovaného vajíčka. Do nádoby napusťte vodu a připravte si mramorovací barvy. Dobře je protřepejte a na hladinu kápněte dvě až tři kapky od každé barvy. Dobře volte pořadí barev. První barva bývá totiž částečně potlačena těmi dalšími.

Barvy můžete použít jakékoli, na vodní hladině se totiž nesmíchají ( tzn. z modré a žluté nevznikne zelená ). Naopak, pokud barvy promíchat chcete, musíte to udělat v nějaké menší nádobě.

Barvy ihned smíchejte pomocí špejle - co nejrychleji po kápnutí, po chvíli vznikne na hladině pevná blanka, kterou už nepromícháte.

Připravte si vejce na špejli a pomalu ho ponořte do středu nádoby. Vyvarujte se trhavých pohybů, jinak se vzory na hladině poruší. Vyjmutí by naopak mělo být rychlé. Vajíčka nechte zaschnout. Trvá to obvykle asi deset minut. Zbytky mramorovací barvy na hladině se už použít nedají. Vylijte je tedy spolu s veškerou vodou a na další vajíčko si připravte novou lázeň.

Pamatujte, že barvy nejsou krycí, takže na tmavém povrchu nevyniknou. Nemramorujte tedy např. už obarvená vajíčka.

Dokončení

Jakmile vajíčko zcela zaschne, sundejte ze špejle. Na místě, kde byla plastelína, nejspíš zůstane nemramorovaná část. Tu můžete zakrýt třeba pomocí temperových barev nebo fixem ve stejné barvě.

 

 

Jak ozdobit velikonoční vajíčko barvami na sklo

Potřebujeme : akrylové barvy, štětec, vajíčka, barvy na sklo, bezbarvý lak

Vyfouknutá vejce je potřeba omýt a odmastit v jarové vodě. Pak je natřeme akrylovou barvou. Nejlépe to jde, když na vajíčko navlékneme špejli a zajistíme na obou koncích kouskem plastelíny. Když barva zaschne odstraníme plastelínu a domalujeme špičky. Z barviček slupovacích na sklo vytvoříme obrázky. Nejprve naneseme na fólii černou konturu, necháme zaschnout a domalujeme. Jako předlohu můžeme použít třeba i dětské omalovánky. Vybíráme menší motivy, aby se nám na vypouklé vajíčko pěkně vešlo.

Obrázky opatrně sejmeme z fólie a nalepíme na vajíčka. Pokud bychom s výsledkem nebyli spokojeni, snadno obrázek odlepíme a přiložíme znovu. Na závěr vše přelakujeme bezbarvým lakem a necháme zaschnout.

Na vajíčko můžeme také přímo kreslit konturami. Velmi efektivní je zlatá nebo stříbrná. Po zaschnutí vyplníme obrázky barvičkami na sklo nebo akrylovými barvami.

 

Jak zdobit vajíčko voskovým reliéfem

Voskový reliéf je původní technika zdobení českých velikonočních kraslic. Původně se používaly bílé ornamenty na barevném podkladě, ale dnes si můžete vytvořit i spoustu jiných barevných kombinací.....

Potřebujeme : barevné voskovky, kousek včelího vosku, špendlíky, špejli, čajovou svíčku, kahan, kousek gázy, vajíčka

Příprava : Vyfouknuté vajíčko odmastíme v jarové vodě. Do kahanu nebo např. ohnuté lžíce zapíchnuté v oazisu - dáme rozehřát kousek barevné voskovky a malý kousek včelího vosku. Tak získáme rovnoměrnou vláčnou, nehrudkující směs, ideální k malování. Špendlík opatrně zapíchneme do špejle.

Nanášení barvy - Špendlík namočíme do vosku a rychle vyrobíme jeden tah na skořápce vajíčka. Musíme pracovat rychle, protože vosk brzy tuhne. Jedno namočení nám vystačí právě pouze na jeden tah. Vzor může být jakýkoli, ale nejčastěji se používají různé kombinace kapek, půlhvězdiček, copánků nebo věnečků. Inspiraci najdete například na velikonočních pohlednicích. Obrázky postupně zakrýváme celé vajíčko.

Jestliže chceme mít vzor více barevný, připravíme si najednou více barev. Skvělou vychytávkou jsou kalíšky od čajových svíček - v každém kalíšku rozpustíte jednu barvu.

Voskový reliéf je o poznání jednodušší než např. Vosková batika. Nic se tu nebarví ani nestírá.

Jak vyrobit velikonoční věnec

Potřebujeme : polystyrenový korpus věnce, vajíčka umělá, vyfouklá, polystyrénová dle výběru, nůžky, ozdobné peří, tavnou pistoli, tavné náboje.

Na výrobu velikonočního věnce použijte předměty, které symbolizují jaro. Zajímavým nápadem na výrobu velikonoční dekorace je jednoduchý velikonoční věnec za použití plastových a akrylovými barvami potřených vajec a obyčejného barevného peří.

Pro inspiraci viz.obrázky velikonočních věnců a videonávod

 

Photo (1)

f3497284

velikonocni_venec9

svicky6a

b512dd4459164a5eed400d12fa28d768_1600x900ms

1a v1 pict1912

 

http://www.vytvarne-potreby.eu/akrylove/

26.1.2016
Transfer - přenos fotografií

         Máte doma spoustu fotografií, které byste chtěli mít na očích častěji, než při rodinných setkáních, nebo při nostalgické náladě večer u čaje ? Nebo se naopak bojíte, , že se při každém styku se světlem vyblednou a navždy je ztratíte, nebo že se zničí a podobně? Pak je tu technika, která je určena právě pro Vás !


 

         Říkáme jí transfér fotografií a touto technikou můžeme fotografii přenést jednoduchým způsobem v podstatě na jakýkoliv materiál, jako jsou kartóny, plátno, porcelán atd. Vaše chvíle strávené s Vašimi blízkými, či s milými obrázky nabudou nových rozměrů !

         O co se tedy vlastně jedná ? Je to velice jednoduché !

         Pro celý trik budeme potřebovat : Image Transfér zn Pébeo

                                                       Disperzní lepidlo

                                                       Vytištěný obrázek s fotografií na kancelářském papíru

                                                       Nůžky a řezák

         Jak na to ?

         Fotografii si nechte vytisknout ve studiu, nebo ji okopírujte, či vytiskněte doma a podobně.

         Na obrázek naneste vrstvu Transféru a nechte 40 minut zaschnout. Toto opakovaně proveďte třikrát, vždy s intervalem 40 minut. Transfér zcela zprůhlední ! Obrázek upravte dle potřeby a namočte ho na 3 minuty do vlažné vody. pozor, voda nesmí být horká !!! Položte obrázek vrstvou naneseného transféru na jakoukoliv vodorovnou plochu. Poté prstem - postupně po vrstvách - odrolte papír, až ho zcela odstraníte. Poté nechte oschnout. Vznikla nám průsvitná fólie, ve které máme přenesený obrázek, Nyní fólii nalepíme na předem zvolený podklad pomocí disperzního lepidla, vytlačíme vzduchové bubliny a necháme zaschnout.

         Důležité informace !

  • transfér po uschnutí zcela zprůhlední a ztratí původní mléčné zabarvení
  • štětce i ruce snadno omyjeme vodou a mýdlem 
  • vzniklou fotografii v transférovém médiu lze nalepit v podstatě na jakýkoliv podklad (dřevo, sklo, kov, papír, látka atd.)
  • konečné lepidlo zvolte podle podkladu, na který obrátzek budete lepit
  • tímto přenosem fotografie nedochází k zrcadlovému obrácení fotografie !!!

Fotografii lze přenést i jednodušším způsobem, ale u tohoto způsobu dochází k zrcadlovému přenosu, to znamená, že pokud je na fotografii text, bude přenesený pozpátku.

        Co potřebujeme? Buď opět transférové médium Image Transfér, nebo lze použít transparentní Akryl gel Pébeo, nebo Marabu.

        Postup je následující : naneseme transfér, nebo gel na plochu předmětu, na který si přejem footgrafii přenést. lícem pak přitiskneme obrázek a plochu vyhladíme. Necháme 12 hodin působit. Poté vlhkou houbičkou odstranime papír a necháme zaschnout. Obrázek po zaschnutíí není výrazný, proto ho přelakujeme bezbarvým lakem. 

       Informace na konec : Obě média na transfér fotografií jsou na vodní bázi.

Přejeme hodně radosti s přenosem fotografií !!!

4.10.2015
Linoryt

V roce 1860 vynalezl angličan Wolton Frederik linoleum, jako levnou krytinu. Umělci velmi rychle poznali, že linoleum je lehce zpracovatelný materiál na vnitřní ilustrace, umělecké plakáty a další grafickou tvorbu.

Linoryt se stal alternativou podstatně nákladnějšího a obtížněji zhotovitelného dřevorytu.

Materiál a nářadí                                                                                                                                                                                                                           

Linoleum - pracujeme nejčastěji s linoleem o tlouštce 3 - 3,5 mm. Přednost dáváme světlejším odstínům a hladkému povrchu. V prodeji je bud linoleum klasické nebo soft, které má gumovější charakter.

Nářadí na rytí - v prodeji je možno zakoupit soupravu rydel ( značka Abig - velmi oblíbená ) a nebo jednotlivá rydla, která se od sebe liší tvarem a také upevněním uložení nože.

Druhy rydel

Trojhranné rydlo ve tvaru V - používá se k rytí prvních , hlavních linií a k vypracování detailů.

Žlábkové rydlo ve tvaru U - používá se na vytvoření širších linií a k vyjmutí menších ploch

Úzké rydlo šířky 1,5-3mm - používá se zásadně k vyjmutí ploch

Široké rydlo šířky 4mm - jedná se o nejširší nářadí a používá se na vyjmutí ploch a to většinou pozadí motivu

Konturovací nůž - má rovné ostří a používá se ke zhotovení řezných linií

Podložka - slouží k nanesení tiskařské barvy na barvicí váleček - měla by být hladká např. z umělé hmoty, dřevotřísky s hladkým povrchem, ze skla apod.

Válečky - váleček k naválení barvy se skládá z kovového držáku s rukojetí a samotný váleček je zhotoven z hliníkového jádra , dřeva nebo z umělé hmoty a je potažen umělou nebo přírodní gumou s hladkým povrchem. Většinou je opatřen podpěrami, aby při nanesení barvy neležel na pracovní desce. Přítlačný váleček - je totožný jako váleček na nanášení barvy, jen není opatřen podpěrami.

Tiskařská barva - vodou ředitelná tiskařská barva - jak už název napovídá, jde o barvu na vodní bázi a používá se nejvíce. Prodává se v tubách nebo ve větším balení v lahvích. Výhodou vodou ředitelné barvy je, že je vhodná na menší formáty, dá se dobře smazat, schne přibližně 5 minut a lze ji snadno ředit vodou, pokud je moc hustá. Její nevýhodou je, že víc než po 5 tiscích může zaplnit tenké linie, je nutné desku vysušit a barvu nanést znovu.

Barva tiskařská na olejové bázi - používá se na tisk linorytu větších rozměrů, její výhodou je, že má správnou konzistenci a vyplní tenké čáry, je sytější než vodou ředitelné barvy. Schne do tuha a nedá se smazat. Do tvrda zasychá po 24 hodinách. Nářadí a deska se musí vymývat a čistit terpentýnem a špatně se odstranuje z oděvů.

Papíry - hedvábný papír - je tenký, poloprůhledný, vyrábí se v mnoha barvách, cenově dostupný, vhodný pro ruční tisk a práci s dětmi.

          - balicí papír - světle hnědý, pevný papír, hodí se k výrobě dárkového papíru, cenově výhodný.

          - rýžový papír - nazývá se čínský nebo japonský, hodí se pro ruční tisk.

Musíme mít na mysli, že všechny papíry určené na tisk by měly mít hladký povrch, aby na nich i ty nejmenší detaily dobře vynikaly. Tisk linorytu se dá aplikovat i na bavlněnou látku nebo hedvábí. Barvu používáme na olejové bázi a nebo přímo na textil a fixujeme žehlením.

Postup : V první řadě si pořádně promyslíme motiv a vypracujeme návrh. Návrh přeneseme pomocí pauzovacího papíru ( zrcadlový přenos ) nebo permanentního fixu ( nesmaže se ) kopírovacího papíru .....na lino.

Začneme vyřezávat hlavní linie a dbáme na to, aby řez byl veden vždy směrem od těla, aby nedošlo ke zranění. Když jsme s prací spokojeni, naneseme tiskařskou barvu. Barvu vymáčkneme na nanášecí hladkou podložku a stěrkou, nebo špachtlí barvu rozprostřeme na plochu, válečkem rozválíme, do té doby dokud není jeho povrch dokonale pokryt tiskařskou barvou ( barvy by nemělo být příliš )

Barvicím válečkem začneme přejíždět po linorytu, dokud celý obrazec není pokryt barvou. Papír, na který bude určen tisk opatrně přiložíme a lehce přitlačíme rukou, jen aby papír nesklouzl - přiložíme ještě jeden krycí papír, aby se nám tisk nezašpinil a přítlačným válečkem pečlivě papír přejíždíme, aby tisk byl dokonalý. Se zdviháním papíru začneme opatrně v rohu a postupně ho sejmeme z linolea.

Tisk opakujeme kolikrát chceme. Technika linorytu skýtá nepřeberné možnosti kreativní tvorby, můžeme ho použít jak na různé podklady, materiály, ale i vytvářet v širokých, barevných škálách.                                                                                                                                                                                                            Vše záleží na Vaší kreativní fantazii.

 

24.8.2015
Domácí výroba mýdla

Mýdlo - jeho výroba a použití se datují do doby Babylonské říše, t.j. 2 - 3 tis. let př. n. l.. Je součástí nejen našeho každodenního života, ale může být i velkou zábavou, pokud si ho zkusíme vyrobit i v domácích podmínkách.

Základním materiálem na výrobu mýdla je hotová glycerinová hmota. Vyrábí se z palmového a kokosového oleje, třtinového cukru a glycerinu. Hotovou glycerinovou mýdlovou hmotu zakoupíte v prodejnách výtvarných potřeb. Předností tohoto kvalitního mýdla s minimálním obsahem chemikálií, je, že se dá snadno roztavit a lít do formy na odlévání nebo vylévat na plochu.

Co potřebujete : Základní mýdlovou hmotu, v prodejně k dispozici bílé mýdlo nebo transparentní, že být i s přídavkem např. olivového oleje, kozího mléka. Je to velmi kvalitní materiál, který není zbaven glycerinu a působí blahodárně na naši pokožku - zvlhčuje ji. Jedná se o poměrně měkkou hmotu, která se dá dobře řezat nožem, a současně jedinou hmotu, která se  dobře taví, a tudíž  se dá za tepla odlévat.

  • Mýdlové vločky - jsou polotovar pro dnešní průmyslovou výrobu mýdel lisováním za studena. Jsou bílé nebo transparentní , bez aromat. Používají se při tavení spolu s glycerinovou hmotou.
  • Barvítka - používají se zásadně barvy určené do mýdel, jsou též k dostání v obchodech s výtvarnými potřebami. Jsou to v zásadě potravinářská barviva rozpuštěná v mýdle.
  • Aromata - na trhu se můžeme setkat s několika druhy aromat. Jsou to především čisté 100% esence. Jsou vyrobeny z přírodních olejů, vylisovaných přímo z rostlin.

Skutečnosti, že na 1 g tohoto oleje je potřeba obrovské množství přírodního materiálu, odpovídá i jejich vysoká cena. Tyto aromata mají samozřejmě i léčebné účinky, narozdíl od syntetických aromat, kde léčebný účinek je nulový. Nástroje a pomůcky - budeme potřebovat nádobu na tavení mýdla, néjlépe s dlouhou rukojetí, aby se mýdlo snadno vylévalo.

Menší nádoby, do kterých budeme po částech přelévat hmotu, kterou budem chtít barvit na jednotlivé odstíny a přidávat jednotlivá aroma. Zásadně používáme nádoby smaltové, nerezové nebo skleněné , s ostatními kovy by mohla hmota chemicky reagovat a tím se znehodnotit.

Dále budeme potřebovat míchátko nejlépe plastové, skleněné nebo dřevěné.

  • Formy - mýdlovou hmotu budeme lít do forem nebo na plochu. Formy jsou jednodílné nebo dvoudílné. Většinou vyrobené ze silikonového materiálu, který je pružný, dobře se mýdlo vyklápí a zvládá i vyšší teploty. Pro lití na plochu potřebujeme podložku ( dlaždice, lino), dále ohradníčky, nejlépe z hliníkových profilů.

Z plátu vylitého mýdla můžeme vykrajovat vykrajovátky na cukroví různé tvary. Postup : Průhlednou mýdlovou hmotu rozputíme, následně přilijeme barvivo a aroma a nalijeme do připravené formy, ale pozor, při teplotě  80°C, aby nedošlo ke zkroucení formy. Můžeme vrstvit jednotlivě barevné odstíny na sebe, ale až po zatvrdnutí předešlé vrstvy. Hotové mýdlo necháme zatuhnout a po té vyklopíme.

Nesmíme zapomenout ! Každé hotové mýdlo musíme co nejdříve zabalit do nepropustného materiálu ( celofán, igelit ) nebo alespon uzavřít do krabičky. Mýdla přijímají vzdušnou vlhkost a může se stát, že se práce vizuálně znehodnotí. Mýdlo tudíž nevyrábíme na vystavování, ale na spotřebování. Mnoho úspěchů z vonavého tvoření.

 

 

29.7.2015
Mozaika

Mozaikou můžete dekorovat nejrůznější předměty určené do exteriéru, tak i do interiéru.

Podkladů pro mozaiku je nepřeberně. Můžete použít dřevěné výřezy, zrcadla, předměty ze skla, keramiky s glazurou i bez glazury, ale i kovy, plast, papír aj.

Mozaiku můžete dělat přímo na stěny, podlahy, nábytek, ale i třeba kameny nebo polystyrénové koule.

Možností je opravdu tolik, že je nelze všechny vyjmenovat.

Co potřebujete: Mozaikové kameny - přesné- vyrábí se z průmyslového skla, keramiky i přírodních materiálů, jsou nalepené na čtvercových sítkách a lze je koupit

ve stavebninách jako běžný obklad.

Akrylová mozaika - vyrábí se z akrylových bloků v různých čtvercových rozměrech např: 5*5mm, 10*10mm, 20*20mm,

a v různých úpravách např: třpytivá, průhledná, mramorová, klasická nebo i zrcadlová. Lze zakoupit v prodejnách výtvarných potřeb.

Skleněné - z plochého skla, střepů, zrcadel..... Sklo v tabulkách lze upravovat pomocí štípacích kleští.

Porcelánové střepy - staré porcelánové nádobí

Lepidla - nejčastěji používáme disperzní lepidla vodou ředitelné a po zaschnutí vodovzdorné. Darwi lepidlo na mozaiku - 3 D silikon kleber

Na lepení miniaturní mozaiky můžete použít i oboustranná lepící páska určená přímo k tomuto účelu.

Spárovací hmota - je prášková, rozdělává se ve vodě, většinou bílá, ale lze ji zakoupit i v mnoha jiných odstínech, popřípadě lze přebarvit akrylovou barvou.

Postup: Navrhneme si a rozkreslíme motiv. Jednotlivé mozaikové kameny lepíme postupně na podklad pomocí lepidla přímo a nebo si zvolený motiv připravíme na pracovní

desce a pomocí lepící transparentní folie, kterou nalepíme na vrchní stranu mozaiky. Přeneseme celý motiv plošně na předem připravený povrch opatřený lepidlem.

Necháme zaschnout, přesvědčíme se, že mozaikové kameny dobře drží a zaspárujeme.

Práškovou spárovací hmotu sypeme do nádoby s trochou vody, postupně mícháme a budˇ přidáváme vodu nebo prášek do té doby, kdy získáme konzistenci kaše.

Necháme zaschnout a postupně odstraníme( houbou namočenou ve vodě) přebytečnou spárovací hmotu. Konečný vzhled doleštíme suchým hadrem.

22.7.2015
Speciální techniky-dekupáže

Krakelování

 Popraskaný efekt (zestaršení)

Potřebujete: krakelovací lak (zakoupíte ve Výtvarných potřebách)

                   2 odstíny akrylové barvy

                                 štětec plochý

Postup: První barvu, kterou naneseme bude barva krakelů ( žilek). Barvu necháme zaschnout.

poté naneseme krakelovací lak, opět necháme zaschnout a následně naneseme poslední nátěr a to druhý odstín akrylové barvy.

Ten nanášíme pouze jedním směrem, bud shora dolů nebo z leva do prava. Nikdy se s štětcem nevracíme zpátky-krakely (popraskání)

se objevují velmi rychle, tak aby jsme si je nezatřeli.

Po úplném zaschnutí aplikujeme ubrousek, který je velmi transparentní, tudíž prasklinky prosvítají i přes ubrousek a vzniká dojem, že je

také popraskaný.

3D efekt

Touto technikou vytvoříme trojrozměrný efekt.

Potřebujete: ubrousek

                  dekupážní lepidlo

                  samotvrdnoucí hmotu na vzduchu

                  nůžky

Ze vzoru nalepeného ubrousku si vybereme tu část, kterou chceme z plochy (roviny) vyzdvihnout.

Tu zhotovíme z modelovací hmoty, tuto část necháme zaschnout a týž motiv ubrousku přes něj přelepíme.

 

Technika dekorování dělených obrazů (tiling) můžeme uplatnit na jakémkoliv obraze, ale nejlépe se ukáže

na dělených obrazech, tedy na takových obrazech, které dělí jeden větší obraz na části konturami.

Ubrousková technika na textiliích

Potřebujete: látku (nepoužíváme umělé tkaniny) nejlépe je použít látku světlé barvy

                  nůžky

                  žehličku

                  pečící papír,folii

Postup: Vystřihneme motiv z ubrousku a použijeme pouze první vrstvu potištěnou.

            Vrstvu textilního média (lepidla) naneseme na látku, tam kam chceme umístit motiv z ubrousku.

            Po zaschnutí přežehlíme, bud z rubové strany, nebo přes pečící papír. Takto odekorovanou textilii, lze velmi opatrně prát

            maximálně ve 30°C a ručně.

 

 

 

 

 

 

24.6.2015
Dekupáž-ubrousková metoda

Ubrousková  technika-nikdy neztrácí oblíbenost, dají se s ní lehko zdobit rozličné předměty, můžeme s ní zhotovit bytové doplňky, nebo dárky.

Ubrousková technika představuje vlastně nalepení vzorů vystřižených z papíru. Můžete si vybrat libovolný papír: ubrousek, balicí papír, novinový papír, tapetu.....

Nejpopulárnějším základním materiálem je, ale pořád jen ubrousek,který se dá koupit v prodejnách s kreativními potřeby-široká škála a po kusech.

Povrchy na zdobení můžou být různorodé, můžete pracovat na dřevu, porcelánu,textilu, malířském plátně, skle, papírové hmotě, kovu, kartonu atd.

Co budeme potřebovat:

                     1. předmět           

                     2. barva - většinou se používají barvy akrylové, které jsou ředitelné vodou,dobře kryjí, rychle zasychají a                                                    jsou voděodolné.                         

                     3. lepidlo - dekupážní lepidlo je disperzní, vodní báze a můžete ho zakoupit ve výtvarných potřebách i ve                                                         variantě závěrečného laku+lepidla v jednom. Lepidlo Herkules, které někteří používají je sice disperzní, ale není vhodné na lepení ubrousků-rychle schne  a většinou ubrousek rozmáčí a ten se potrhá. Vybírejte proto lepidla označená dekupážní. Již delší dobu jsou v prodeji lepidla na dekupáž i ve spreji, které jsou oblíbené pro jednoduchost nanášení a lepení větších ploch.

                                                Lepidlo ve spreji se prodavá klasické a nebo na tmavé podklady, u kterého nemusíme řešit barvu                                                   podkladu, je v něm zakomponovaná barva a ubrousek je vidět i na tmavém podkladu.                             

                    4. štětec - na lepidlo se používá šiřší, jemný štětec z jemné syntetiky nebo z přírodních vlasů, aby ubrousek                                                   nepotrhal. Na podkladovou barvu můžeme použít i přírodní štětinový štětec nebo rovněž                                                               syntetiku.                             

                    5. nůžky - zvolte nůžky, kterými lze vystřihovat detaily. V prodeji jsou speciální nůžky na ubrouskovou                                                           techniku s prodlouženými, velmi špičatými nožnicemi ve tvaru čapího zobáku.                           

                    6. závěrečný lak - pokud jste nepoužili lak-lepidlo v jednom, je dobré zhotovený výrobek zalakovat. Používá                                                   se akrylový lak na vodní bázi, který se prodává ve variantách lesk nebo mat.

Postup: Předmět opatříme podkladovou barvou, pokud nepoužíváme lepidlo ve spreji na tmavé podklady, podkladová barva by měla být vždy světlá, aby vynikly i tmavá místa na ubrousku.

Vystřihneme motiv ubrousku a sejmeme jen vrchní potištěnou vrstvu. Tu přiložíme na podklad a jemným štětcem nanášíme přes vrchní stranu ubrousku lepidlo, a to od středu do stran.Ubrousek je jemný a lepidlo jím prostoupí a přilepí ubrousek k podkladu.

Další technika lepení ubrousků je nažehlování, která se používá především u rovných podkladů (desky,táci aj.) Lepidlo naneseme na podklad, necháme uschnout, přiložíme ubrousek a přižehlíme bez napařování přes pečící papír.

U jiných druhů papíru než je ubrousek (tapety,balicí papír) natíráme lepidlo na povrch předmětu, který dekorujeme. Finální výrobek nakonec zalakujeme.

Stránka 1 z 2 - 12 položek celkem