Rady a návody

Akvarel

Akvarelové barvy jsou vyrobeny ze směsi barviva a pojidla rozpustného ve vodě. Nemají výrazné krycí vlastnostni jako třeba olejové nebo akrylové barvy, ale jejich kouzlo spočívá v možnosti vytvořit svěží a průsvitnou malbu, a to jak postupným nanášením barevných vrstev po zaschnutí vrstev předchozích, tak využitím vzájemné mísitelnosti a rozpíjení barev.

Jednou z dalších předností akvarelu je, že pro malbu nepotřebujete příliš mnoho pomůcek. Akvarelové barvy jsou k dostání v pevné formě, v mističkách (tzv.pánvičkách) nebo v pastózní formě, v tubách. Pokud Vás školní vodovky nechaly zcela chladnými, zkuste to přeci jen s akvarelovými barvami, budete příjemně překvapeni, jak veliký je v tom rozdíl.

_vyrn_1837sada-akvarel-10x2-6ml-Q06

  Jaké barvy si zvolit ?

Při výrobě akvarelových barev se mísí pigment s arabskou gumou a malým podílem glycerinu, který zajišťuje přilnavost a poddajnost složek. Směs se usuší a potom se dávkuje do pánviček nebo tub.                                              Pánvičky jsou malé mističky vyrobené většinou z plastu, vyjímečně i z kovu, do nichž se barva dávkuje obvykle po 3gramech. Pánvičky obecně bývají čtvercové (tzv.poloviční ) nebo obdélníkového tvaru, dvojnásobné co do množství barvy. Abychom mohli barvu použít, je třeba ji přenést navlhčeným štětcem na paletu. Tam s ní můžeme pracovat dle libosti - ředit, míchat s jinými barvami. Pokud nemáme zakoupenou sadu barev v pouzdře je vhodné si nějaké pouzdro pořídit, aby se s pánvičkami dalo dobře zacházet, aby byly dobře upevněny a měli jsme o barvách přehled. Začínajícím akvarelistům rozhodně doporučujeme investovat do sady barev, některé sady se prodávají v dřevěných pouzdrech , jiné v kovových a u některých sad je možné si barvy rozmíchávat přímo ve víku.

Barvy v tubách obsahují více glycerinu než barvy v pánvičkách, proto se dají snáze rozmíchat s vodou. Jsou proto dobrou volbou pro malování velkých barevných ploch. Tuby se snadno udržují čisté, ale jako u všech barev v tubách je i zde riziko, že si vymáčknete více barvy než opravdu spotřebujete a barva Vám zůstane " na ocet ".

Jestliže neumyjete paletu, můžete barvu zkusit rozmýt a použít později, při další práci, bude-li se Vám odstín hodit.

Používání barev v pánvičkách je jednodušší: barvy jsou ihned dostupné. Nemusíte pokládat štětec, otvírat barvu, vymačkávat na paletu, otvírat druhou, přimíchávat, zavírat tubu atp. Pánvičky jsou také většinou levnější, v dlouhém časovém horizontu však mají tendenci vysychat. Menší sety barev v pánvičkách jsou vynikající pro kreslení v plenéru.

Příbuzné akvarelovým barvám jsou akvarelové pastelky. Vypadají stejně jako obyčejné pastelky, ale jejich stopa je měkčí a lze je rozmýt štětcem a vodou a docílit tak vzhledu akvarelu.

Papír

Malovat můžeme na papír nebo karton. Zajímavých výtvorů můžeme dosáhnout i použitím méně obvyklých, však velmi náročných typů podkladů jako jsou ruční papír, pergamen, hedvábí apod. Vždy musíme mít na paměti, že jedná o vodou ředitelné barvy, aproto je velmi vhodné pracovat s papírem vyšší gramáže, aby se papír nasátím vody nezkroutil. Povrch a struktura a tón papíru vždy ovlivní celkové vyznění malby. Opravdový akvarelový purista nepoužívá krycí bělobu, bílá místa na svém obraze si předem promyslí a při malbě je vynechá - také tato skutečnost je tedy při výběru papíru důležitá.

Tipy pro akvarelový papír

Aby se arch papíru při malbě nevlnil, můžeme jej přilepit papírovými lepicími páskami na dřevěnou podložku. Není nutné toto provádět s papíry o opravdu vysoké hodnotě gramů. Práci s upevňováním papíru nám ušetří speciální akvarelové bloky, jejichž listy jsou po všech stranách v bloku upevněny a každý list se odřízne až po zaschnutí hotové malby. Akvarelové bloky vřele doporučujeme, malba poté není nijak pokroucená.

 Štětce

Pro akvarelovou malbu použijeme zvláštní štětce určené pro akvarel, které jsou schopny udržet velké množství vody. Výborné jsou sobolí štětce, které se mohou chlubit vyjímečnými charakteristikami : jemnost, důraz a vysoká zadržovací schopnost. Dále se vyrábí výborné štětce například z hovězích, kozích, velbloudích či jezevčích chlupů, ale dobré vlastnosti mají i syntetické štětce.

Příslušenství

Při malování akvarelů se neobejdeme bez palety, na které můžeme míchat barvy. Akvarelová paleta může být vyrobena z umělé hmoty, kovu či porcelánu a v podstatě se jedná o vaničky na rozdělání barev a míchání.

Doplňky k akvarelovým barvám

Obecně lze říci, že se přísady do akvarelových barev používají mnohem méně než přísady u jiných malířských technik. Přísady, které můžeme do akvarelových barev přidávat, se liší dle výrobců. Do akvarelových barev můžeme přidávat arabskou gumu, která zvyšuje transparentnost barev, dále přísady umožňující nanášet velmi tenké barevné vrstvy, přísady upravující tekutost barev apod. Velmi užitečná může být takzv.kreslící guma, která se nanáší po rozvržení základní kresby na papír do míst, která mají zůstat bílá.

Akvarelová malba se po zaschnutí neotírá, kontakt s vodou by ji mohl poničit. Proto se podobně jako u jiných médií i pro ochranu akvarelu vyrábějí závěrečné laky, a to buď v tekuté formě nebo ve spreji.

 Rezavy-zamek-900x507

                                                               Akrylové barvy

Akrylové barvy jsou vyrobené ze směsi pigmentů a syntetické pryskyřice a jsou založeny na vodní bázi, což je jejich hlavní výhodou a předností. Jejich technické vlastnosti jsou podobné olejovým barvám, ale k ředění akrylových barev a vymývání štětců potřebujeme jen vodu.

Zároveň mají tu vlastnost, že rychle usychají - nemusíte používat žádná nevábně vonící ředidla. Po zaschnutí jsou malby odolné proti vodě a neotírají se. Budeme se věnovat akrylovým barvám určeným pro malbu, mimo to se vyrábí i spousta univerzálních akrylových barev určeným pro hobby použití, které využijeme například pro ubrouskovou techniku a jiné způsoby dekorování. Malířské akrylové barvy můžeme pro hobby dekorování samozřejmě také použít, nedoporučujeme to však opačně.

Akrylové barvy se prodávají v tubách, velká balení v kelímcích. Chcete-li si akryl vyzkoušet, pořiďte si nejdříve paletu primárních barev, z nichž si sekundární barvy můžete sami namíchat. Později si můžete další odstíny dokupovat, je přeci jen pohodlnější si barvu vymáčknout z tuby, než ji pokaždé pracně míchat a strefovat se do správného odstínu.

Rozlišení akrylových barev dle výrobců .....tzv.studentské ( školní ) a umělecké ( profesionální,mistrovské) barvy.

akrylove-barvy-souprava-koh-i-noor-8-2-x-40ml-1627s1002-original      akryl-06 

Můžeme snad říct, že tzv.studiová kvalita barev je pro začínající amatéry vyhovující. Většinou je lepší investovat do kvalitnějších barev, abychom předešli zklamání z levných barev, jejichž vlastnosti nemusejí odpovídat ani průměru.

Paleta

Pro přípravu a míchání barev můžeme používat dřevěnou, porcelánovou nebo umělohmotnou paletu - z obou je však poměrně obtížné odstranit zaschlou barvu. Existují také palety na jedno použití : papírové bloky - každý list po použití vyhodíme.

Akrylové barvy můžeme nanášet postupně, v tenkých vrstvách, i v hutnějších vrstvách. Nechcete-li, aby byly na Vašem obraze patrné stopy po štětci, používejte měkké přírodní štětce nebo alternativní měkké syntetické štětce nebo malířské špachtle. V každém případě štětce vymývejte hned po skončení práce s nimi, nenechávejte v nich barvu zaschnout - velice těžko by jste ji dostávali pryč.

000p3          _vyr_387IMG_0032_3

Doplňky k akrylovým barvám

Médianám mohou být velice užitečná k tomu, abychom si přizpůsobili konzistenci barev, zpomalili schnutí, zvýraznili strukturu podkladu či upravili závěrečnou malbu. Po použití médií jsou barvy více tekuté, ale ne zředěné. Také zvyšují jejich průhlednost. Jsou hlavními nástroji při glazurování. Na druhé straně gely dovolují měnit průhlednost a hloubku barev, bez nutnosti jejich zředění.

Závěrečný lak chrání malbu před znečistěním, zlepšuje jejich odolnost a trvanlivost, zvyšuje hloubku barev a vyrovnává rozdíly v lesku. Dostupný v lesklé nebo matné verzi. Vrstvu laku lze většinou z malby odstranit. Dejte pozor, aby před fixací lakem byla malba opravdu suchá, před lakováním nechte barvy schnout alespoň 1-2 týdny.

Na co malovat

Můžete malovat na silnější papír - akrylové bloky, ale i na plátno, sololitové desky - v zásadě na vše, na čem budou akrylové barvy držet. Typ podkladu bychom si měli zvolit podle toho, co a jakým způsobem chceme malovat, jakého výsledku chceme dosáhnout a jaké barvy a média budeme používat.

Výběr stojanu - Malířské stojany různých variant, vhodné pro amatérskou i profesionální tvorbu - ateliérové, polní, stolní a konstrukčně zjednodušené prezentační/dekorativní z obvyklého materiálu - bukového, smrkového dřeva.

http://www.vytvarne-potreby.eu/stojany/

 

                          Tipy a rady pro začínající malíře

Olejové barvy - vybíráme dle toho, zda rádi mícháme barvy, pak si kupujeme základní barvy, kterých je méně v základním balení nebo si kupujeme sadu 13 odstínů barev. Když koupíme větší sadu olejových barev, máme také větší možnosti. Tubičky barev, které používáte nejčastěji je možné dokupovat po kusech. Dbejte na to, že Váš obraz bude schnout několik týdnů, možná i měsíců a je důležité, zda do barev použijete lněný olej nebo terpentýn.

Lněný olej - za studena lisován, nejčastěji používanějším mastným olejem na ředění olejových barev, rychleji zasychá, zvyšuje pružnost barvy a jejího schnutí.

Terpentýn- ředidlo na olejové barvy, čištění štětců - nejpoužívanějším malířským prvkem v olejomalbě.

Makový olej - pomalejší schnutí a proto se používá při výrobě barev s pomaluschnoucími vlastnostmi, pro jeho schopnost nepatrného žloutnutí se používá v barvách světlých odstínů.

600x520_mK7Q56

Pomaluschnoucí média - používá se pro prodloužení doby schnutí olejových barev, aby bylo možné pracovat bez obav, že nám zaschne spodní vrstva dříve, než vrchní - vyhnutí rizika popraskání. Současně pomocí tohoto média lze dosáhnout vytvoření plynulých přechodů mezi jednotlivými barevnými odstíny s minimálními stopami po tazích štětcem - např.portréty, lazurování.

Rychleschnoucí média - používá se pro urychlení schnutí barev a je možné jej použít při malbě, kde na spodní vrstvu chceme co nejdříve nanášet vrstvu následující. Pro začátečníky se toto médium nedoporučuje z důvodu nedostatečných zkušeností a znalostí o chování olejových barev a tím i vysokého rizika nechtěného poškození malby.